جمهوری اسلامی ایران

سازمان صنعت، معدن و تجارت

استان بوشهر(آزمایشی)

بنر سایا
   
 
    • جایگاه ارزش افزوده بخش های مهم استان بوشهر در کشور(سال 88)

      جایگاه ارزش افزوده بخش های مهم استان بوشهر در کشور(سال 88)

      جهت بررسی جایگاه و مزیت نسبی شاخص های منطقه ای از ضریب مکانی استفاده میگردد ضریب مکانی به عبارتی سهم تولید هر بخش در منطقه به سهم کل تولید آن بخش در کشور است . درصورتی که این نسبت بزرگتر از یک باشد آن فعالیت پایه ای و دارای مزیت نسبی بوده و تولیدات برای صادرات می باشد .در صورتی که این ضریب کوچکتر از یک باشد آن فعالیت غیر پایه ، دارای بازار داخلی و تولیدات  مصرف داخلی دارند   (زیاری 1378)

      طبق جدول شماره 1 صنعت استان بوشهر  با احتساب نفت دارای ضریب مکانی معادل 7/1 بوده که نشانگر وجود مزیت نسبی و پایه ای بودن این بخش می باشد و استان از نظر ضریب مکانی در بین استانهای دیگر  رتبه  پنجم را دارا می باشد .

      درصورت حذف درامد های نفتی از صنعت ،ضریب مکانی این بخش به 8/0 تنزل می نماید که بیانگر عدم وجود مزیت نسبی در صنعت استان می باشد و رتبه بیست و چهارم را در بین 30 استان (بدون احتساب استان  البرز )   احراز می نماید

      دلایل عدم وجود مزیت نسبی در بخش صنعت استان بوشهر بدون احتساب نفت بشرح ذیل می باشد 1-پایین بودن صرفه ناشی از تجمع و  صرفه اجتماعی و شهری2-عدم وجود صرفه ناشی از مقیاس تولید3- ضعیف بودن  نوآوری در واحد های تولیدی  ،بهروری پایین 4- پایین بودن فرهنگ کار صنعتی در سطح استان  5- عدم وجود بازار رقابتی نیروی کار متخصص و فنی6- فرار سرمایه7- عدم تولید ایده  و اهتمام به افزایش آن در دانشگاه های استان 8- ضعف در قوانین ،هنجارها و روابط اجتماعی تشویق کننده و تسهیل گر نشر و بهره برداری از دانش صنعتی   9- عدم وجود شرکت های سرمایه گذاری ریسک 10-ریسک پذیر نبودن بانکهای استان   و  ... می باشد

       معدن

      این بخش دارای ضریب مکانی برابر 5/1 بوده که نشانگر مزیت نسبی و پایه ای بودن معادن می باشد در این زمینه  استان بوشهر رتبه پنجم را در سطح کشور دارا می باشد

       عمده و خرده فروشی

      این بخش دارای ضریب مکانی معادل4/0 می باشد که نشان می دهد  استان بوشهر فاقد مزیت نسبی بوده و تولیدات و خدمات عمده فروشی و خرده فروشی مصرف داخلی دارد .در این زمینه استان رتبه بیست و هفتم را در کشور احراز نموده است . با توجه به موقعیت بندری و ورود و خروج کالا در بنادر رتبه پایین استان نشانگر عدم استفاده از این ظرفیت در سالیان گذشته می باشد لذا تبدیل برخی از شهرهای استان به شهرهای دروازه ای (شهری که در آن کالا باحجم بزرگ وارد و سپس به قطعات کوچکتر تقسیم و به نقاط دیگر ارسال میگردد ) بایستی در برنامه ریزی های اتی مورد توجه قرار گیرد

      هتل و رستوران

      ضریب مکانی این بخش 3/0 بوده که نشانگر غیر پایه ای بودن  فعالیت هتل و رستوران و  فقدان مزیت نسبی می باشد رتبه بیست و ششم استان نشان می دهد که ضعف شدیدی در ایجاد در امد در این بخش وجود دارد .شرایط بندری ،گردشگری مبتنی بر دریا پتانسیل های نفت و گاز ،و غیرو تاثیر اندکی در این زمینه داشته  و متناسب با توانمندی های فوق نمی باشد به فعلیت رساندن بخش های مختلف باعث افزایش گردشگری استان و رونق در هتل و رستوران   خواهد شد .

      جدول شماره 1 ضریب مکانی ارزش افزوده

       

       

      ضریب مکانی  ارزش افزوده بخش های  مهم اقتصادی استان بوشهر  و رتبه ان در بین استانهای کشور    

       

       عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، تعمیر وسایل نقلیه و کالاها

      هتل و رستوران

      حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات

      معدن

       صنعت

      صنعت بدون نفت

      ضریب مکانی

      0.4

      0.3

      0.7

      1.5

      1.7

      0.8

      رتبه

      27

      26

      20

      5

      5

      24

       

      پیشنهادات :

      برای افزایش در آمد استان نیاز است اقدامات ذیل صور ت پذیرد

      1-ایجاد  یک شبکه موثر ارتباطی بین سرمایه گذاران ،تولید کنندگان ،دانشگاه

      2- تشکیل شرکت های تخصصی  سرمایه گذاری ریسک

      3-تشکیل گروه های مردمی سرمایه گذاری جهت تجمیع  سرمایه های اندک مردم

      4- کمک  و ارایه تسهیلات به تولید ایده صنعتی

      5- کمک و ارایه تسهیلات  به تجاری سازی ایده ها

      6- کمک به بخش تحقیق و توسعه صنایع

      7- تشویق و دادن جایزه به  تولید کنندگان ایده و واحد های تولیدی دارای رشد سالانه 10 درصد به بالا 

      8-  کمک های یارانه ای به واحد های تولیدی جهت رقابت پذیر نمودن کالاهای تولیدی استان در بدو شروع تولید 

      9- برنامه ریزی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری صنعتی و افزایش ریسک و هزینه  سرمایه گذاری در  امور غیر تولیدی .

      10-نگهداشت نیروی فنی و متخصص استان و  در صورت نیاز  جذب نیروی های متخصص و فنی استانهای دیگر

      11-جلو گیری از فرار سرمایه از بخش صنعت استان

      12- تشویق و دادن جایزه به  تولید کنندگان ایده و نواوری در کسب و کار کوچک

      13-هماهنگی و ارتباط موثر با اداره کل دارایی در راستای نحوه  در یافت مالیات از واحد های تولیدی نوپا  و ایجاد زیر ساخت های مالیاتی موثر

      14- توسعه و ایجاد بانک های اطلاعاتی در زمینه در امد های  تولیدی ،کالای تهیه شده و ...

       

       

       

       تهیه کننده : یونس صالحی

مجموع بازدیدها : 2,470,762
تعداد بازدید امروز : 327
آخرین به روزرسانی : 09:29  1398/01/02